Provocări şi dileme în educarea copiilor cu dizabilităţi

Authors

  • Mihaela Ciobanu Grasu Alexandru Ioan Cuza University of Iași

Keywords:

children with disabilities, inclusive schools, special education, social inclusion

Abstract

One of the most vulnerable categories of population are children with disabilities. In order to achieve their further social inclusion, the focus is on quality education and their recovery. Through a qualitative approach, semi-directive interviews applied to relevant stakeholders, we have identified the main challenges and dilemmas faced by professionals, in terms of finding the best solutions for the identification, the assessment and the education of these children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mihaela Ciobanu Grasu, Alexandru Ioan Cuza University of Iași

Address: 11 Carol I Blvd., 700506, Iași, Iași County, Romania.
Email: ciomi73@yahoo.com

References

Barnes, C., Rehabilitation for Disabled People: A “Sick” Joke?, în “Scandinavian Journal of Disability Research”, vol. 5, nr. 1, 2003, pp. 7–23.

Beck, U., Risk Society. Towards a New Modernity, London, Sage Publications, 1992.

Bolea, A., Şcoala românească – şcoală incluzivă, în „Analele Institutului de Istorie G. Bariţ din Cluj-Napoca, Seria Humanistica”, V, 2007, pp. 233–254.

Gherguţ, A., Sinteze de psihopedagogie specială. Ghid pentru concursuri şi examene de obţinere a gradelor didactice, Iaşi, Editura Polirom, 2005.

Goffman, E., Viaţa cotidiană ca spectacol, Bucureşti, Editura Comunicare.ro, 2007.

Goffman, E., Aziluri. Eseuri despre situaţia socială a pacienţilor psihiatrici, Iaşi, Editura Polirom, 2004.

Goffman, E., Stigmate, les usages sociaux des handicaps, Paris, Les Editions de Minuit, 1975.

Horga, I., Jigău, M. (coord.), Situaţia copiilor cu cerinţe educative speciale incluşi în învăţământul de masă, Bucureşti, Editura Vanemonde, 2009.

Manea, L., Dizabilitatea ca factor de risc privind accesul la serviciile de educaţie, în „Calitatea vieţii”, nr. 1–2, 2006, pp. 41–50.

Moldovan, O., Bălaş-Timar, D., Psihopedagogia copiilor cu handicap de vedere, Arad, Editura Universităţii „Aurel Vlaicu”, 2006.

Miroiu, A., Învăţământul românesc azi – studiu de diagnoză, Iaşi, Editura Polirom, 1998.

Moscovici, S., Buschini, F. (coord.), Metodologia ştiinţelor socio-umane, Iaşi, Editura Polirom, 2007.

Muchielli, A., Dicţionar al metodelor calitative în ştiinţele umane şi sociale, Iaşi, Editura Polirom, 2002.

Ong-Dean, C., High Roads and Low Roads: Learning Disabilities in California, 1976–1998, în “Sociological Perspective”, vol. 49, nr. 1, 2006, pp. 91–113.

Preda, M. (coord.), Riscuri şi inechităţi sociale în România, Iaşi, Editura Polirom, 2009.

de Singly, F., Blanchet, A., Gotman, A., Kaufmann, J.-C., Ancheta şi metodele ei: chestionarul, interviul de producere a datelor, interviul comprehensiv, Iaşi, Editura Polirom, 1998.

Skrtic, T., A Political Economy of Learning Disabilities, in „Learning Disability Quarterly”, vol. 28, nr. 22, 2005, pp. 149–155.

Vrăsmaş, T., Învăţământul integrat şi/sau incluziv, Bucureşti, Editura Aramis, 2001.

Vrăsmaş, T. (coord.), Incluziunea şcolară a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale. Aspiraţii şi realităţi, Bucureşti, Editura Vanemonde, 2010.

Watson, S. F., Barriers to inclusive education in Ireland: the case for pupils with a diagnosis of intellectual and/or pervasive developmental disabilities, în “British Journal of Learning Disabilities”, 37, 2009, pp. 277–284.

Zamfir, E., Zamfir, C. (coord), Politici sociale: România în context european, Bucureşti, Editura Alternative, 1995

*** Education Policy Analysis, OECD, 2003, disponibil online la http://www.oecd.org/dataoecd/27/30/26527517.pdf.

*** HG nr.1251/2005 privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii de învăţare, instruire, compensare, recuperare şi protecţie specială a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educative speciale din cadrul sistemului de învăţământ special şi special integrat, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 977 din 2005.

*** Hotărârea nr. 1205/2001 privind aprobarea Metodologiei de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului, publicată în Monitorul Oficial, nr. 774 din 2001.

*** Hotărârea nr. 1437/2004, privind organizarea şi metodologia de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 872 din 2004.

*** Legea nr. 3/1970 privind regimul ocrotirii unor categorii de minori, publicată în Buletinul Oficial nr. 28/1970.

*** Legea nr. 53/1992 privind protecţia socială a persoanelor handicapate, publicată în Monitorul Oficial nr. 199 din 1992.

*** Legea Învăţământului nr. 84/1995 privind sistemul naţional de învăţământ, republicată în Monitorul Oficial nr. 606 din 1999.

*** Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial, nr. 18 din 2011.

*** Ordinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, MEC, Ministerului Sănătăţii şi Familiei, Autorităţii Naţionale pentru Persoane cu Handicap nr. 18/3989/416/142 din 2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilităţi şi încadrarea într-un grad de handicap, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 538 din 2003.

*** Ordinul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 153/1999 privind înfiinţarea comisiilor de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, publicat în Monitorul Oficial, nr. 11 din 2000.

*** Ordinul Ministerului Sănătăţii şi Familiei, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie nr. 725/12709 din 2002 privind criteriile pe baza cărora se stabileşte gradul de handicap pentru copii şi se aplică măsurile de protecţie specială a acestora, publicat în Monitorul Oficial, nr. 781 din 2002.

www.dasiasi.ro.

www.isjis.ro.

Published

2012-03-30

How to Cite

Ciobanu Grasu, M. (2012). Provocări şi dileme în educarea copiilor cu dizabilităţi. Calitatea Vieții, 23(1), 63–86. Retrieved from https://revistacalitateavietii.ro/journal/article/view/297

Issue

Section

Quality of Life